Alpeilla 2017

Ajatus seuraavasta moottoripyöräreissusta kesän 2016 onnistuneen reissun jälkeen virisi samantien. Tuumasta toimeen ja ennen vuoden vaihdetta oli puolenkymmenen ukon kööri kasassa ja watsup-ryhmä perustettu. Reissun ajankohdaksi sovittiin syyskuun alku, 8.-11.9. Lentoliput, pyörät ja majoitukset oli varattuina puolta vuotta ennen - helmikuun alussa. 
Reissu onnistui suunnitellusti ja vältyimme takaiskuilta tai pahemmilta yllätyksiltä kokonaan. Saimme nauttia Alppimaisemista perjantaista maanantaihin, ajaen yhteensä 1000 kilometriä Saksassa, Italiassa, Itävallassa, Liechenstainissa ja Sveitsissä. Suosittelen lämpimästi kaikille Alpeille haaveileville! Videoista selviää kelit ja maisemat.


Suunnittelu ja valmistelut

Aluksi vaihtoehtona oli omalla pyörälle reissuun lähtö. Kohteen ollessa Alpit, olisi se tarkoittanut reilun 2500 kilometrin ajoa suuntaansa. Jos sen olisi yrittänyt tehdä 1300 kilometrin päivätaipaleilla, olisi siihen mennyt yhteensä 4 päivää. Edelliseltä kesältä oli kokemusta Tukholmasta Osloon siirtymiseen ja se ei ollut kuin jotain 600 kilometriä - istumista oli siinäkin. Tämä vaihtoehto ei lopun perin saanut juurikaan kannatusta ja päädyimme vuokrapyöriin.
Vuokrapyörien varaamisen varmistettua ostimme Lufthansan reittilennolta edestakaiset liput Muncheniin. Samalla varmistui lähtijät ja etenimme majoituspaikkojen varaukseen. Vaikka pieni kiusaus oli olla varaamatta majapaikkoja etukäteen, teimme sen silti. Ne olisi voitu vaihtaa tai perua myöhemmin, mutta tuntui että perusrunko pitäisi saada kasaan ennen lähtöä. Se myös auttoi reittivalintojen miettimistä etukäteen. Myöhemmin osoittautui, että osa majapaikoista oli myyty loppuun ja kyllä jos ajopäivinä olisi pitänyt porukalle alkaa yöpaikkaa katselemaan niin stressihän siitä olisi tullut. 

Siirtyminen Muncheniin, pyörien vuokraus ja ensimmäisen päivän ajo

Perjantaina 8.9. lensimme 0600 Helsingistä lähtevällä koneella Saksaan. Halvin lentolippu ei sisällä ruumaan menevää laukkua, mutta parin kympin lisämaksulla saa ison laukun mukaan. Kuskasimme omat ajovarusteet mukanamme ja osa oli pakannut kypärää myöten kaiken yhteen laukkuun. Kypärän kuljettaminen käsimatkatavaroissa ei myöskään ollut mikään ongelma.
Perille päästyämme menimme junalla ja metrolla vuokraamolle. Metroasemalta todella kätevästi portaat ylös suoraan Bemarin tiloissa toimivan BTS:n (Bike Travel Service) ovelle. Olimme varanneet pyörät pe klo 12 - ma klo 12, mutta joustavasti suhtautuivat ja antoivat pyörät jo klo 10 ja palautuksen sovimme maanantaiksi klo 17 mennessä, ilman lisämaksua. Vuokrasta oli 25% maksettu varausvahvistuksena ennakkoon ja loput vuokrauksen yhteydessä. Lisäksi tekivät politiikkansa mukaisesti 1000€:n varauksen pankki- tai luottokortille. Pyörien vuokrat olivat 380 - 530€, sisältäen 1050km ajoa sekä vakuutukset (500€ omavastuulla)! Pyörinä oli uuden karheat BMW:n mallit F800GT, S1000XR ja R1200R. Näiden varaus hyvissä ajoin osoittautui oikeaksi, sillä heinäkuussa jälki-ilmoittautuneelle ei enää BTS:ltä ollut kuin yksi R1200R tarjolla (Se ei kelvannut, mutta toisesta paikkaa löytyi Kawasaki). Vuokraamolla on reilu 80 pyörää. Suurimman osan pyöristä omistaa BTS tai rahoitusyhtiö, neljäsosan BMW.  
Vuokraamolta pääsimme tien päälle jo ennen yhtätoista. Google Mapsiin päälle asetus "vältä valtateitä & tietulleja" ja matka kohti Alppeja alkoi. Kilometrejä iltakuuteen mennessä oli kertynyt vajaa kaksisataa saapuessamme ensimmäiseen majapaikkaamme, Jaufenhaussiin.

Jaufenhaussista pilvessä liikkeelle

Sääennusteet pitivät valitettavasti paikkansa ja lauantai aamu Jaufenhaussissa valkeni pilvessä. Majatalossa oli muutama muukin moottoripyöräilijä sekä jokunen polkupyöräilijä. Keski-Eurooppalaiseen tapaan (ilmeisesti, koska myöhemmissä majapaikoissa oli samaan tapaan) aamiaispöytiin oli seurueittain katettu aterimet, mutta suomalaistollot tajuttiin se vasta jälkeen päin. Suomalainen sen sijaan menee mahdollisimman kauaksi muista :) 
Maisemallisesti lauantaipäivä olisi luultavasti ollut hienoin, pilvi kuitenkin piti huolen että korkealla ei nähnyt juuri mitään. Timmelsjochin 2500m:n huipun ohitusta ei ilman tien syrjässä ollutta merkkiä olisi huomannut. Tämä reitti pitää päästä ajamaan selkeällä säällä uudestaan, ehdottomasti!
Päivän lopuksi ajoimme Silvrettan alas Gaschurnin majapaikkaan. Yläpää oli pilvessä, mutta ennen laakson pohjalle laskeutumista sen verran aukesi että voi sanoa tästäkin että selkeällä kelillä ehdottomasti huikeat maisemat. Sade alkoi samoihin aikoihin saapuessamme majapaikkaamme iltakuuden maissa.


Kolmantena päivänä liikkeelle vesisateessa

Gashurnissa sunnuntaiaamu valkeni vesisateisena ja kylmänä. Vuoren huipulle oli sade tullut yön aikana lumena eikä laaksossakaan ollut kuin pari astetta plussan puolella. Sadeasut päällä taas liikkeelle, mutta puoleenpäivään mennessä sade lakkasi ja pilvipoudassa saimme loppupäivän ajella.
Majapaikka oli varattu Oberammergausta, mutta majapaikan ovessa oli nimellä lappu ja osoite toiseen paikkaan, Ettaliin. Tässä kohtaa ehkä pikkasen pärjäsimme, vaikka Alpenhotel Ettaliin pölähtikin iso bussilastillinen ulkomaalaisen näköistä porukkaa. Ilta-ajelulla piipahdimme Garmisch-Partenkirchenissä. Kilometrejä sunnuntaina kertyi mittareihin yli 300.

Kaikki loppuu aikanaan

Siinä se hurahti kolme päivää ja edessä oli maanantai ja kotiin lähtö. Edessä vielä kuitenkin reilu parisataa kilometriä pyörän selässä. Ja kun pyörällä liikutaan niin silloin ei mennä suorinta tietä. Vaikka aamusta oli viileää, oli päivän sää kokonaisuutena aivan loistava. Kiersimme melkein Insbrukin kautta, etsien vielä viimeiset mutkapätkät ja olimme silti hyvissä ajoin vuokraamolla palauttamassa pyöriä. Tavarat vuokraamossa säilössä olleisiin laukkuihin ja samaa reittiä kohti lentoasemaa ja koti Suomea.


Reissun kustannukset

Ajatus reissusta lentäen ja vuokrapyörillä Alpeille kuulostaa kalliilta. Jos vertaa siihen, että reissun tekee joka tapauksessa voi sanoa että jos ei ole varaa eikä aikaa lähteä omalla pyörällä niin lennä pelipaikalle ja vuokraa pyörä. Koko reissun kustannusarvio oli noin 1000€ kaikkineen ja siinä se pysyi.

Lopuksi

Ajankohdan valinta perustui siihen olettamukseen, että Keski-Euroopassa on kesälomat elokuun ja siitä päätellen syyskuun alussa ei pitäisi enään olla ruuhkaa. Mutta kuten jo aiemmin mainitsin, osoittautui että pyörät oli loppuunvuokrattu kuten myös majoitus. Kelien suhteen syyskuun loppuun, jopa lokakuun alussa voi vielä ajella täyttä päätä. Ehkä seuraava reissu voisi olla heinäkuun lopulla, ennen sikäläisten lomia.
Pankkikortit eivät ole maksuvälineenä saaneet samanlaista suosioita kuin Suomessa. Kaikki majapaikat ja ruokapaikat halusivat maksun käteisenä. Tankkaaminen onnistui kortilla ilman ongelmia. Käteistä ei Suomesta asti tarvi kantaa, paikallisista automaateista debit-kortilla käteistä saa.
Keli on vuoristossa neljän päivän kokemuksen ja paikallisten kanssa käytyjen keskustelujen perusteella hyvin nopeastikin vaihteleva. Yli puoli vuotta varatun matkan suhteen on täysin sattumanvaraista millaista keliä tulee. Toisaalta, myös se nähtiin että ennuste muuttuu hyvin lyhyessä ajassa. Eli ehkä se vois olla hyvä, että ei varais majoituksia ollenkaan vaan katsois ennusteen perusteella mihin päin mennään - siihen ei ehkä viiden ukon porukalla hermo pitäisi!

Neljässä päivässä 1000 km ja viisi maata: Saksa, Itävalta, Italia, Liechtenstein ja Sveitsi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti